21 września 2023 roku, na terenie sąsiadującym z Portem Lotniczym Rzeszów Jasionka, wbito pierwszą łopatę pod budowę największej inwestycji w historii polskiego lidera obsługi technicznej samolotów (Spółki LOTAMS). Tym samym uroczyście zainaugurowano etap prac budowlanych bazy zlokalizowanej na Podkarpaciu, która za 21 miesięcy przyjmie do obsługi pierwsze samoloty.
Przygotowania do zrealizowania tej inwestycji trwają od kilku lat. LOTAMS jest już właścicielem niezbędnych gruntów (ok. 10 hektarów), uzyskał wszelkie wymagane pozwolenia oraz nawiązał współpracę z podmiotami, które będą odpowiedzialne za realizację inwestycji. Na początku września br. Spółka wybrała Generalnego Wykonawcę i podpisała umowę z konsorcjum, w skład którego wchodzi Polimex Mostostal oraz Polimex Infrastruktura Sp. z o.o.
Ten dzień na stałe zapisze się w historii naszej Spółki oraz europejskiej branży lotniczej. Niech ta pierwsza wbita łopata, będzie symbolem naszej determinacji, ciężkiej pracy i zaangażowania w tworzenie przyszłości lotnictwa w Europie. Razem zbudujemy coś, co stanie się źródłem dumy nie tylko dla nas, ale dla całej branży. Ta inwestycja to również nasz wkład w rozwijanie europejskiej infrastruktury lotniczej, co ma istotne znaczenie w kontekście zmieniających się wyzwań związanych z transportem powietrznym. Jesteśmy dumni, że możemy przyczynić się do poprawy jakości i efektywności usług lotniczych nie tylko na rynku polskim, lecz także europejskim. Bardzo dziękuję za pracę wszystkim zaangażowanym osobom oraz wsparciu Polskiej Grupy Lotniczej. To dzięki Wam możemy realizować naszą wizję i przekształcać ją w rzeczywistość – podkreśliła Aleksandra Juda, Prezes Spółki LOTAMS.
Inwestycja zostanie sfinansowana w głównej mierze ze środków pochodzących z dokapitalizowania Spółki przez Polską Grupę Lotniczą.
Ta inwestycja jest kolejnym impulsem do rozwoju kompetencji w ramach Polskiej Grupy Lotniczej
w niezwykle istotnym i rozwojowym segmencie obsługi technicznej samolotów. Dzięki niej, zarówno PLL LOT jak i zagraniczni przewoźnicy zyskają miejsce, w którym wysokokwalifikowana kadra LOTAMS będzie wykonywała przeglądy od lekkich, aż po strukturalne. Patrząc na to, jak wielu przewoźników zleca obsługę swoich flot w centrum w Warszawie, jestem przekonana, że tu, w Rzeszowie, popyt będzie tak samo wysoki, szczególnie w segmencie samolotów szerokokadłubowych – powiedziała Katarzyna Lewandowska, Członek Zarządu Polskiej Grupy Lotniczej.
Wartość inwestycji szacowana jest na 216 milinów złotych. Będzie to jedna z największych inwestycji realizowanych w Dolinie Lotniczej na Podkarpaciu.
Baza techniczna LOTAMS w Jasionce to strategiczna inwestycja zwiększająca potencjał naszego lotniska na rynku lotniczym oraz ważny element dywersyfikacji źródeł przychodów spółki. Warto przy tym podkreślić, że to przedsięwzięcie nie byłoby możliwe, gdyby nie inicjatywa i bezpośrednie zaangażowanie Władysława Ortyla – Marszałka Województwa Podkarpackiego oraz decyzje, które zostały podjęte w ramach administracji rządowej działającej pod kierunkiem Premiera Mateusza Morawieckiego – mówi Adam Hamryszczak, prezes Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka.
Projekt zakłada m.in. budowę hangaru obsługowego o powierzchni użytkowej blisko 13 tys. m2, płyty przedhangarowej oraz budynku będącego zapleczem warsztatowo-techniczno-socjalno-biurowym na terenie Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Planowy termin ukończenia inwestycji to 21 miesięcy (od momentu rozpoczęcia prac budowlanych).
Powierzenie nam budowy jednej z największych i najnowocześniejszych baz obsługi technicznej samolotów w Europie to dla Nas wielki honor i dowód na to, że polscy inżynierowie z polskich firm mogą i spełniają najwyższe światowe standardy jakości. Uroczystość wbicia symbolicznej pierwszej łopaty rozpoczyna ten, jakże ważny dla europejskiego rynku lotniczego, projekt. Dołożymy wszelkich starań, by rozpoczęta dziś budowa była sztandarową inwestycją i dumą dla Nas wszystkich. – powiedział w imieniu Wykonawcy i Nadzoru Krzysztof Figat – Prezes Zarządu Polimex Mostostal S.A.
Hangar będzie posiadał dwa sloty do obsługi bazowej samolotów szerokokadłubowych, które będą mogły być elastycznie dostosowywane także do obsługi mniejszych statków powietrznych. Pozwoli to m.in. na wykonywanie przeglądów ciężkich Boeingów 787 PLL LOT.
Jestem zaszczycona – jako Dyrektor Generalny i Zarządzający firmy SAFEGE, która najpierw pomogła wyłonić generalnego wykonawcę, a teraz będzie całościowo i kompleksowo nadzorować powstawanie tego niezwykłego obiektu – że będziemy mieć swój udział w powstaniu tego strategicznego dla Polski przedsięwzięcia, które jest efektem wieloletnich planów, zaangażowania wielu ludzi oraz współpracy między różnymi instytucjami – dodała Kamila Kurowska–Gawryś, reprezentantka firmy nadzorującej inwestycję.