W tym roku przypada 10-lecie powstania spółki LOTAMS – polskiego lidera obsługi technicznej statków powietrznych. Przez ostatnią dekadę spółka realizowała przeglądy techniczne lekkie i ciężkie dla przeróżnych modeli samolotów przewoźników z całego świata. Przed 2010 rokiem LOTAMS działał jako Pion Techniczny PLL LOT, zdobywając łącznie ponad 90-letnie doświadczenie
w branży lotniczej. Podsumowujemy obsługę techniczną na Boeingu 737.
Boeing 737 to najpopularniejszy na świecie wąskokadłubowy samolot pasażerski średniego zasięgu. Samolot produkowany przez amerykańskiego producenta Boeing w Stanach Zjednoczonych od 1967 roku. W związku z zakończeniem eksploatacji wersji B737-400 we flocie Polskich Linii Lotniczych LOT (ostatni rejs komercyjny wykonany w dniu 10.03.2020) postaramy się przekazać Państwu jak najwięcej informacji dot. wyżej wymienionego modelu.
Klasyczny 737 w wersji 400 ma długość 36,45m, przy wysokości 11,13 m. Maksymalna masa startowa (MTOW) to 62 882 kg, a w powietrzu osiąga prędkość nawet do 876 km/h. Do końca 2018 roku
w fabryce Boeinga zamówiono 489 sztuk B737-400.
W ostatnich latach polski przewoźnik użytkował w swojej flocie trzy egzemplarze tego modelu samolotu o nr rejestracyjnych SP-LLE, SP-LLF oraz SP-LLG. Samoloty dołączyły do PLL LOT na przełomie XX/XXI wieku w latach 1996/1997, realizując połączenia krajowe oraz średniodystansowe. Łącznie, PLL LOT posiadał w swojej flocie 12 egzemplarzy 737-400.
Wieloletnie doświadczenie
Spółka LOTAMS, do 2010 roku funkcjonująca jako Pion Techniczny PLL LOT, obsługiwała Boeinga 737 od początku lat 90-tych. W ciągu 28 lat pracy przy obsłudze najpopularniejszego wąskokadłubowego samolotu pasażerskiego mechanicy lotniczy LOTAMS wykonali setki przeglądów ciężkich i tysiące czynności w ramach obsługi lekkiej, przepracowując łącznie ponad dwa miliony roboczogodzin przy tym modelu samolotu. W certyfikacie PART-145 spółka LOTAMS posiada uprawnienia do obsługi technicznej (bazowej i liniowej) dla Boeinga 737 w wersji 300/400/500, a także ich unowocześnionych wersji takich jak Next Generation (NG) oraz MAX.
Retrofit
W 2016 roku spółka LOTAMS wykonała na trzech samolotach PLL LOT 737-400 czynności mające na celu modyfikację oraz lifting kabiny pasażerskiej samolotu, zwane „Retrofit” (ang. modernizacja – unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie, prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej). Mechanicy lotniczy lidera obsługi technicznej samolotów w Polsce, przy wsparciu pracowników wyspecjalizowanych warsztatów LOTAMS wykonali modernizację wnętrza, nadając samolotowi nowoczesny wygląd i podwyższając standard podróży pasażerów. Wśród wykonanych prac znalazło się zamontowanie gniazdek elektrycznych w każdym z foteli, specjalnego oświetlenia, a także odświeżenie półek bagażowych i zmodyfikowanie kabin toaletowych. Wymieniono również dywany oraz zasłony oddzielające każdą z trzech klas podróżujących. W prace przy wykonywaniu każdego z „retrofitów” było zaangażowanych łącznie 70 pracowników.
Warto wiedzieć, że prace związane z retrofitem były poprzedzone jednym z najbardziej skomplikowanych przeglądów technicznych ciężkich – przeglądem D. Jest to obsługa o największym zakresie – polega na pełnej inspekcji i sprawdzeniu wszystkich, nawet najmniejszych części samolotu. Po wykonaniu obsługi pracownicy LOTAMS skupili się na samym wnętrzu samolotu, które przeszło niesamowitą metamorfozę.
Ostatnie lata B737-400
W ciągu ostatnich dziesięciu lat LOTAMS wykonał 15 przeglądów ciężkich oraz ponad 1000 czynności
w ramach obsługi lekkiej hangarowej. W 2017 roku spółka wykonała trzy przeglądy ciężkie na samolotach należących do floty PLL LOT. Wśród wykonanych czynności obsługowych można wymienić m.in. kompleksowy przegląd typu C, dodatkowe czynności lub zadania operatorskie nie ujęte w programie obsługi oraz mycie i polerowanie samolotu. W 2018 roku odbył się jeden przegląd ciężki typu C. Ostatni przegląd ciężki, który odbył się w listopadzie 2019 roku był zakończeniem pewnej ery dla polskiego przewoźnika. Na samolocie SP-LLE mechanicy lotniczy LOTAMS wykonali planowe zadania wynikające z programu obsługi, inspekcje właścicielskie, mycie i polerowanie samolotu a także czynności spoza zgłoszonego wcześniej pakietu obsługowego. W czasie eksploatacji już po przeglądzie ciężkim w ramach lekkiej obsługi hangarowej znalazły się takie czynności obsługowe jak m.in. EO Winter – inspekcja obszaru powierzchni sterowych pod kątem obecności płynu odladzającego
i ewentualnie jego usunięcie, który może powodować zablokowanie sterów i lotek w niesprzyjających warunkach pogodowych. Realizowane były także przeglądy typu A, mycia traktów, czyszczenia
i smarowanie łopat wentylatora, wymiany nieszczelnych systemów hydraulicznych, a także mycia samolotu.
Pożegnanie
10 marca 2020 roku odbył się ostatni lot komercyjny B737-400. SP-LLG wyleciał z Warszawy do Krakowa, aby tego samego dnia powrócić i pożegnać się na dobre z Lotniskiem Chopina. Przed wylotem do Małopolski mechanicy lotniczy LOTAMS wykonali w stolicy ostatni warszawski przegląd PDC (pre-departure check), a jeden z przedstawicieli obsługi liniowej warszawskiej bazy poleciał do Krakowa, aby na miejscu wykonać niezbędną obsługę przed lotem powrotnym. Po wylądowaniu w Warszawie – samolot był eskortowany przez trzy samochody Służby Ochrony Lotniska Chopina. Nie zabrakło salutu wodnego wykonanego przez Lotniskową Straż Pożarną. Załoga pokładowa oraz pasażerowie rejsu mieli okazję upamiętnienia tej szczególnej chwili i podpisania się na kadłubie samolotu. Po czułych pożegnaniach – mechanik służby obsługi liniowej zamontował szpilki zabezpieczające w zastrzałach podwozia i przygotował samolot do holowania. Po oficjalnym pożegnaniu w jednym z hangarów LOTAMS przygotował samolot do przekazania nowemu właścicielowi, który zamierza przystosować maszynę do przewozu frachtu lotniczego. Ostatnie połączenie na trasie Warszawa-Kraków, Kraków-Warszawa zakończyło kilkudziesięcioletni okres funkcjonowania klasycznego B737-400 nie tylko we flocie PLL LOT, lecz także w obsłudze technicznej samolotów w Polsce. SP-LLG gościł na swoim pokładzie ponad 3 miliony pasażerów (w tym m.in. Jana Pawła II), wykonał łącznie prawie 30 000 rejsów i spędził ponad 55 000 godzin w powietrzu. We wrześniu 2020 roku w warszawskiej bazie technicznej LOTAMS według planu zakończy się przegląd (redelivery) ostatniego samolotu 737-400 Classic we flocie PLL LOT. Samolot SP-LLF zostanie przekazany nowemu właścicielowi.