Do grona klientów bazy technicznej LOTAMS dołączyła duńska linia lotnicza Great Dane Airlines.
2 listopada 2020 roku rozpoczął się przegląd strukturalny Embraera 195 OY-GDA. Nie jest to pierwsza wizyta skandynawskiego przewoźnika w Polsce.
Dwutygodniowy przegląd strukturalny
Wykonywany na OY-GDA przegląd strukturalny to „72 month check”, czyli prace obsługowe wykonywane na samolocie po sześciu latach eksploatacji. Samolot jest 12-letni, więc jest to już drugi tego typu przegląd na tej flocie.
W skład przeglądu wykonywanego w LOTAMS weszła inspekcja struktury samolotu, a w szczególności połączeń podłużnic oraz wręg (w rejonie kabiny pasażerskiej), bagażników, a także belek podłogowych w tych rejonach. Nie zabrakło inspekcji struktury skrzydła i elementów zawieszenia głównego podwozia.
Aby wykonać pełen zakres inspekcji – pracownicy LOTAMS musieli wybudować z kabiny pasażerskiej elementy takie jak fotele, bufety, toalety oraz podłogi w strefach mokrych (rejony pod bufetami i toaletami w obrębie drzwi wejściowych i serwisowych).
Dodatkowo, zlecone zostały zadania z zakresu przeglądu typu A – rutynowy przegląd liniowy, czyli testy
i sprawdzenia układów samolotu. Duński przewoźnik dodał do zadań obsługowych także smarowanie łopat wentylatora na silnikach.
Początek polsko-skandynawskiej współpracy
Dwutygodniowy przegląd strukturalny w listopadzie nie był pierwszą wizytą duńskiego przewoźnika
w warszawskiej bazie technicznej. Kilka tygodni wcześniej Great Dane Airlines przekazała swoje dwa samoloty w leasing wietnamskiemu przewoźnikowi Bamboo Airways. Przedstawiciele Biura Sprzedaży, Działu Projektowo-Konstrukcyjnego Part-21J, obsługi bazowej, warsztatowej oraz liniowej połączyli siły, aby wypuścić z hangaru dwa Embraery 195 w pięknym zielono-niebieskim malowaniu.
Rozszerzone portfolio klientów pomimo panującej na całym świecie pandemii koronawirusa
Według prognoz Olivera Wymana i badań, które przeprowadził – w 2020 roku światowe zapotrzebowanie na obsługę techniczną samolotów wyniesie o 45% mniej niż zakładano w 2019 roku. Za autorami raportu– wszyscy dostawcy usług technicznych (oprócz Chin) będą musieli się liczyć z min. 40% spadkiem obsługowym w porównaniu do poprzednich lat. Mimo pesymistycznych prognoz dla całego rynku MRO – przewoźnicy, którzy zdecydowali się ponownie realizować połączenia lotnicze, będą musieli nadal serwisować samoloty, aby latanie było całkowicie bezpieczne.
Na początku pandemii (marzec-kwiecień) dało się odczuć znaczny spadek zainteresowania usługami obsługi technicznej. Było to spowodowane zamknięciem granic, zawieszeniem międzynarodowych połączeń lotniczych oraz zmniejszonym popytem na latanie (strach przed zakażeniem koronawirusem). W miarę stabilizowania się sytuacji, otwarcia granic, wznowienia połączeń oraz uświadamiania, że sam samolot nie jest siedliskiem bakterii i istnieje małe prawdopodobieństwo zakażenia się wirusem na jego pokładzie – LOTAMS nie tylko kontynuował wcześniej zleconą obsługę dotychczasowych klientów, lecz także rozszerzył swoje portfolio o nowe linie lotnicze, wykorzystując nieprzewidzianą sytuację na swoją korzyść.
LOT Aircraft Maintenance Services (LOTAMS) jest częścią grupy kapitałowej Polskiej Grupy Lotniczej. Spółka oferuje pełen zakres obsługi technicznej na poziomie obsługi bazowej, liniowej, a także estetyki i wsparcia warsztatowego. Spółka działa jako podmiot niezależny od 2010 roku, kontynuując swoje liczące 90 lat tradycje funkcjonowania jako Baza Techniczna PLL LOT. Odpowiadając na zapotrzebowania klientów i wyzwania stawiane przez dynamicznie zmieniającą się branżą lotniczą LOTAMS stale poszerza zakres oferowanych usług, skupiając się przede wszystkim na ciągłym rozwoju wysoce wykwalifikowanego personelu. Spółka zatrudnia ponad 1000 specjalistów, którzy są w stanie zapewnić stały, nieprzerwany serwis na siedmiu liniach obsługowych jednocześnie wraz
z odpowiednim wsparciem obsługi liniowej oraz rozbudowanym zapleczem warsztatowym (oferując m.in. badania nieniszczące, warsztat kompozytów czy systemów elektrycznych i awioniki). Oferowanie dopasowanych do potrzeb rynku usług jest możliwe, dzięki specjalistycznym szkoleniom wewnętrznym, które przeprowadzenie umożliwia posiadany certyfikat Part-147. Ponadto, pracownicy LOTAMS biorą udział w licznych szkoleniach organizowanych przez producentów samolotów, dzięki czemu spółka jest przygotowana na obsługę najnowocześniejszych samolotów na świecie. Spółka LOTAMS jako jedyna w Polsce jest certyfikowaną organizacją projektującą, zgodnie z certyfikatem Part-21J, która zgodnie ze standardami EASA może projektować i certyfikować modyfikacje i naprawy wszystkich typów i modeli samolotów o maksymalnej masie startowej powyżej 5700 kg w zakresie szat graficznych oraz wyposażenia wnętrz kabin pasażerskich.
LOTAMS jest rozpoznawalną na rynku europejskim i światowym bazą, której linie lotnicze z całego świata powierzają swoje floty. Do klientów spółki należą, poza narodowym operatorem PLL LOT S.A., takie linie lotnicze jak KLM Cityhopper, DHL czy Emirates.
Misją LOTAMS jest oferowanie usług najwyższej jakości poprzez wykonywanie przeglądów technicznych zgodnie z najdoskonalszymi standardami, by zapewnić niezawodność operacji lotniczych i bezpieczeństwo pasażerom.