Strona główna » zrównoważony rozwój

Polska Grupa Lotnicza

Zrównoważony rozwój
Strategia dekarbonizacji do 2030 roku

Jesteśmy częścią globalnej zmiany, która ma na celu ograniczenie wzrostu średniej temperatury na Ziemi do poziomu nieprzekraczającego 1,5 stopnia Celsjusza powyżej poziomów sprzed epoki przemysłowej.

Strategia dekarbonizacji grupy PGL zakłada redukcję emisji w trzech zakresach, zgodnych z globalnym standardem Greenhouse Gas Protocol.

W odniesieniu do PLL LOT nasza strategia zakłada redukcję emisji WTW (Well-to-Wake) gazów cieplarnianych związanych z wykorzystaniem paliwa lotniczego (Zakres 1 i kat. 3 Zakresu 3) o 45% na tonokilometr (RTK) do 2030 roku, w porównaniu z rokiem 2019. Wskazany cel został jednocześnie celem Grupy PGL, zweryfikowanym przez SBTi.

Dodatkowo spółki PGL, Airport Services, LOTAMS, LS Technics i Polska Akademia Lotnicza przyjęły cel redukcji emisji gazów cieplarnianych (CO2e) o 42% do 2030 roku w porównaniu z 2022 rokiem – w odniesieniu do emisji bezpośrednich, pochodzących ze spalania paliw i zużycia czynników chłodniczych (Zakres 1) oraz emisji pośrednich, wynikających ze zużycia energii i ciepła sieciowego (Zakres 2).

Nasze cele w zakresie dekarbonizacji są wpisane w plany rozwoju każdej ze spółek. Krótkoterminowy cel redukcji emisji dla Grupy PGL: Polska Grupa Lotnicza zobowiązuje się do redukcji emisji WTW (Well-to-Wake) gazów cieplarnianych związanych z paliwem lotniczym o 45% na tonokilometr (RTK) do roku 2030 w stosunku do roku bazowego 2019 został zatwierdzony przez Science Based Target initiative.

Strategia dekarbonizacji
Cele spółek z Grupy PGL

PGL S.A.

Spółka holdingowa świadcząca usługi korporacyjne dla pozostałych spółek z grupy. Integruje najlepsze praktyki w ramach Polskiej Grupy Lotniczej w celu rozwoju zrzeszonych podmiotów, wpływając na rozwój branży lotniczej w Polsce.

Inicjatywy pozwalające PGL S.A. osiągnąć cel redukcji emisji to:

zapewnienie zielonej energii elektrycznej

stopniowa elektryfikacja floty pojazdów

LS Airport Services S.A.

Spółka zajmująca się obsługą naziemną operacji lotniczych tzw. handlingiem w portach w Warszawie, Gdańsku, Krakowie oraz Katowicach. Do obsługi operacji lotniczych wykorzystuje flotę ponad 140 samochodów i autobusów poruszających się po płytach lotnisk oraz blisko 1000 pojazdów specjalistycznych służących m.in. do holowania, wypychania czy odladzania samolotów. Zarządza również kompleksem LS CARGO PARK, służącym do obsługi magazynowej ładunków cargo.

Aby osiągnąć cel redukcji emisji, LS Airport Services swoją strategię dekarbonizacji opiera na inicjatywach:

stosowanie biopaliw

zapewnienie zielonej energii elektrycznej
w posiadanych obiektach

stopniowa elektryfikacja floty pojazdów osobowych, ciężarowych oraz specjalistycznych

LOT Aircraft Maintenance Services

Zajmuje się obsługą techniczną samolotów: bazową, liniową, warsztatową oraz estetyczną, w tym malowaniem. Obecnie zarządza flotą 130 pojazdów oraz bazą obsługową w Warszawie. Na 2025 rok planowane jest otwarcie nowego hangaru w Jasionce. Będzie to jeden z największych obiektów tego typu w Europie.

Do inicjatyw pozwalających LOTAMS osiągnąć cel redukcji emisji należą:

zapewnienie zielonej energii elektrycznej

stopniowa elektryfikacja floty pojazdów osobowych, dostawczych oraz specjalistycznych

modernizacja
obiektów

stosowanie niskoemisyjnych źródeł ciepła

stosowanie biopaliw

LS Technics

Jest organizacją MRO z doświadczeniem w obsłudze technicznej samolotów średniodystansowych i regionalnych. Posiada swoje bazy na 8 polskich lotniskach, tj.: w Katowicach, Gdańsku, Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Bydgoszczy, Poznaniu oraz w Olsztynie. Spółka zarządza flotą ponad 60 pojazdów, w tym samochodów specjalistycznych, holowników i podnośników.

Działania pozwalające LS Technics osiągnąć cel redukcji emisji to:

zapewnienie zielonej energii elektrycznej

stopniowa elektryfikacja floty pojazdów dieslowych i benzynowych

stosowanie niskoemisyjnych źródeł ciepła w obiektach

stosowanie biopaliw

Polska Akademia Lotnicza

Polska Akademia Lotnicza to największy ośrodek szkolenia lotniczego w Polsce. Zarządza kompleksem szkoleniowym dla pilotów i personelu pokładowego przy ul. Jutrzenki w Warszawie oraz flotą 14 samolotów szkoleniowych i 5 samochodów.

Do inicjatyw pozwalających PAL osiągnąć cel redukcji emisji należą:

zapewnienie zielonej energii elektrycznej

stopniowa elektryfikacja floty pojazdów benzynowych

stosowanie niskoemisyjnych
źródeł ciepła

stosowanie paliw alternatywnych w samolotach

realizacja części nalotu samolotami elektrycznymi

Polskie Linie Lotnicze LOT

PLL LOT prowadzą działalność w zakresie lotnictwa pasażerskiego. Zarządzają flotą 78 samolotów oraz powierzchniami przeznaczonymi m.in. na pracę biurową, laboratorium, kasy biletowe czy business lounge na lotnisku.

Aby osiągnąć cel redukcji emisji, PLL LOT swoją strategię dekarbonizacji opiera na inicjatywach:

zwiększenie wykorzystania SAF (sustainable aviation fuel)

dalsza optymalizacja zużycia paliwa lotniczego

modernizacja floty z uwzględnieniem samolotów o niższej emisyjności

zwiększenie load factor, czyli wskaźnika wypełnienia samolotów

dalsza optymalizacja obsługi naziemnej, mającej wpływ na zużycie paliwa

PRZYPISY

  1. CO2e – Uniwersalna jednostka służąca do pomiaru emisji gazów cieplarnianych, która odzwierciedla ich różny współczynnik ocieplenia globalnego. Określa stężenie dwutlenku węgla, którego emisja do atmosfery miałaby identyczny skutek jak dane stężenie porównywalnego gazu cieplarnianego.
  1. Zakresy śladu węglowego zgodne z terminologią GHG Protocol:

    Zakres 1 – bezpośrednie emisje z paliw i czynników chłodniczych,

    Zakres 2 – pośrednie emisje z energii elektrycznej i ciepła sieciowego,
    Zakres 3 – pośrednie emisje związane z całym łańcuchem wartości, m.in. z zakupami i usługami.

  2. Polska Grupa Lotnicza (Polskie Linie Lotnicze LOT, LS Technics, LOT Aircraft Maintenance Services, LS Airport Services, Polska Akademia Lotnicza).
Kontrast:
en de pl