Sprawdź co przygotowaliśmy dla Ciebie w drugim wydaniu Przeglądu Lotniczego PGL
Konkurencyjność lotnictwa Unii Europejskiej a wyzwania środowiskowe. Perspektywa na Polską prezydencję
Trendy w zamówieniach i dostawach samolotów oraz ich podsumowanie.
Aktualizacja strategii Polskiej Grupy Lotniczej do 2025 r.
Podsumowanie miesiąca w Spółkach
oddajemy w Wasze ręce kolejne wydanie Przeglądu Lotniczego PGL. Poprzedni numer przeczytało blisko 2,7 tysiąca pracowników i współpracowników naszej Grupy, co utwierdza nas w przekonaniu, że analizy branżowe oraz aktualności ze Spółek są dla Was wartościowe. Chcemy, by Przegląd nie tylko dostarczał wiedzy i wskazywał kierunki rozwoju, ale także przybliżał różne obszary lotniczej działalności, w których specjalizuje się Grupa PGL.
W tym numerze przyglądamy się debacie toczącej się na forum Unii Europejskiej na temat konkurencyjności europejskich przewoźników. Liczymy, że polska prezydencja w Radzie UE przyczyni się do wzmocnienia głosu branży na arenie europejskiej. Analizujemy również globalne trendy w dostawach samolotów – według planów flota PLL LOT do 2028 roku ma wzrosnąć do 110 maszyn. Przewoźnik z naszej grupy kapitałowej ogłosił właśnie, że w 2024 roku przewiózł 10,7 mln pasażerów, a nowe samoloty pozwolą mu zwiększyć ten wynik w kolejnych latach.
Tymczasem spółki MRO: LOTAMS i LS Technics sukcesywnie rozwijają infrastrukturę, by sprostać rosnącym wymaganiom rynku – jednocześnie dbając o komfort pracy obecnych zespołów i inwestując w przyszłe kadry.
Zapraszamy do lektury i kontaktu na adres: komunikacja@pgl.pl.
Z lotniczym pozdrowieniem
Zespół Redakcyjny
Lotnictwo od lat pozostaje jedną z najważniejszych gałęzi gospodarki Unii Europejskiej, zatrudniającą 2 mln osób i generującą 174 mld euro PKB (2023). Uwzględniając łańcuchy dostaw i turystykę, jego wpływ sięga 760 mld euro i 9,2 mln miejsc pracy (4,4% zatrudnienia, 4,5% PKB). Prognozy wskazują, że do 2043 r. sektor może tworzyć 14 mln miejsc pracy i 1,5 bln euro PKB. Jednak wyzwaniem pozostaje utrzymanie globalnej konkurencyjności europejskich przewoźników wobec kosztownych celów środowiskowych UE, wymagających politycznych decyzji na najwyższym szczeblu. W kontekście polskiej prezydencji w UE przyglądamy się unijnym regulacjom i przyszłości branży – sprawdź, jakie zmiany mogą nas czekać!
Jak wygląda rynek zamówień oraz dostaw samolotów komercyjnych? Kto na nim dominuje?
Na te pytania poznamy odpowiedzi w oparciu o zestawienie, do którego zebraliśmy dane od trzech największych producentów samolotów komercyjnych na świecie: Airbusa, Boeinga oraz Embraera. Warto tutaj podkreślić, że miniony rok nie był dla nich najlepszy. Liczba dostarczonych maszyn nie przekroczyła ani poziomu z 2019, ani z 2023 r.
Trzej najwięksi producenci komercyjnych samolotów odrzutowych (Airbus, Boeing i Embraer) w 2024 r. dostarczyli 1 175 maszyn dla klientów cywilnych. Najwięcej samolotów linie lotnicze i firmy leasingowe odebrały w ostatnim kwartale 2024 r. Było to dokładnie 369 maszyn. Ogólnie w całym roku dostarczono 1 011 samolotów wąskokadłubowych i 164 maszyny szerokokadłubowe. Natomiast w przypadku zamówień, wspomniani wcześniej producenci sprzedali łącznie 1 323 samoloty: Airbus – 826, Boeing – 377 oraz Embraer – 120.
Europa jest w awangardzie działań dekarbonizacyjnych, ale widzimy też, że obniża to konkurencyjność europejskiego lotnictwa względem podmiotów z innych regionów.
Na konkurencyjność przewoźników unijnych wpływają także kwestie związane z przepisami w zakresie odszkodowań dla pasażerów czy zachwianie konkurencji wynikające z zamknięcia przestrzeni powietrznej Rosji. Komisja Europejska planuje zmiany w regulacjach slotowych, opłatach lotniskowych czy zasadach wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty. Jestem przekonany, że w czasie polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej głos branży w tych sprawach będzie słyszalny. Jesteśmy aktywnym uczestnikiem tego dialogu.
.….….….….….….….….….……
Grzegorz Michorek
Zastępca Dyrektora Biura Siatki, Dział Aliansów i Relacji Zewnętrznych
PLL LOT
Strategia Polskiej Grupy Lotniczej S.A. na lata 2021 – 2024 r. została zaktualizowana i przedłużona do końca 2025 roku. Kluczowe założenia rozwojowe zawarte w Strategii na lata 2021 – 2024 zostały zachowane i uzupełnione o nowe zadania. Realizacja strategii będzie kontynuowana w oparciu o cztery główne filary, które stanowią fundament rozwoju Grupy PGL: Rentowny wzrost, Poprawa efektywności, Transformacja technologiczna (w tym działania na rzecz zrównoważonego rozwoju), Koordynacja i bezpieczeństwo strategiczne.
W ramach filarów zdefiniowano 33 zadania, w tym 13 inicjatyw, obejmujących wszystkie spółki z Grupy PGL.
Wkrótce rozpoczniemy prace nad nową strategią, której głównym celem będzie wykorzystanie szans związanych z powstaniem CPK, w tym zapewnienie spółkom z grupy PGL odpowiednich warunków do rozwoju w ekosystemie portu, adekwatnych do ich potencjału i znaczenia dla rynku lotniczego.
Ostatni miesiąc w spółkach Polskiej Grupy Lotniczej upłynął pod znakiem rozwoju i nowych inicjatyw. LS Technics poszerza swoją infrastrukturę i wdraża nowoczesne rozwiązania cyfrowe, PLL LOT uruchomiły bezpośrednie loty do Lizbony i rozpoczęły rekrutację do programu stażowego, a w LOTAMS zakończono pierwszy przegląd nowoczesnego Embraera E2 z floty PLL LOT. Młodzież z Resovii miała także okazję zdobyć praktyczne doświadczenie w centrum symulatorowym PAL. Zajrzyj na kolejne podstrony i dowiedz się więcej o najnowszych działaniach Spółek z Grupy PGL.
Aleksandra Mościbrodzka,
PGL
Joanna Krzyżaniak,
PLL LOT
Eliza Mosionek,
LOTAMS
Anna Szczygieł,
LS Technics
Aneta Przybylska,
LSAS
Anastazja Woitiul,
PAL
„Przegląd Lotniczy” jest wspólnym projektem zespołów komunikacji korporacyjnej Spółek należących do Grupy PGL.
Wydawca:
Polska Grupa Lotnicza S.A.
ul. Komitetu Obrony Robotników 45A
02 – 146 Warszawa
Opracowanie graficzne: Kobieta Pracująca Katarzyna Korabiusz
Kodowanie i optymalizacja UX: White Tiger Sp. J.
Kontakt:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie treści biuletynu bez zgody wydawcy jest zabronione.