Scalenie nadzoru nad spółkami transportowymi, w tym wszystkimi związanymi z lotnictwem, przyjęcie Programu Wieloletniego dla CPK, podjęcie decyzji o rozbudowie Lotniska Chopina, otwarcie przez LOTAMS hangaru MRO w Rzeszowie, rozwój floty i wzrost liczby pasażerów PLL LOT, powrót do inwestycji przez PAŻP oraz renegocjacje bilateralnych umów lotniczych przez polskie władze – to, przypominamy, jedne z najważniejszych wydarzeń w 2024 roku w polskim transporcie lotniczym.

Branża lotnicza wyszła z cienia
pandemii, wykazując oznaki solidnego ożywienia i odporności na pojawiające
się nowe wyzwania gospodarcze. Co warto podkreślić, rok 2024 był dla
większości branżowych podmiotów, w tym polskich, okresem, w którym powtórzono lub nawet przekroczono rekordowe wyniki z roku wcześniejszego.

Zakończenie procesu konsolidacji nadzoru nad sektorem lotniczym w Ministerstwie Infrastruktury.

Choć w ostatnich latach lotnictwo odgrywało pierwszoplanową rolę w debacie politycznej, to branża egzystowała w niepewnej rzeczywistości. Jak wiadomo, sytuację zmieniły powołanie nowego kierownictwa Ministerstwa Infrastruktury, na czele z Dariuszem Klimczakiem, oraz zgoda premiera na przekazanie nadzoru nad wszystkimi podmiotami państwowymi z sektora transportu.

W zakresie lotnictwa Ministerstwo Aktywów Państwowych przestało nadzorować naszą Grupę, czego celem mają być lepsze skoordynowanie polityki transportu powietrznego i usprawnienie realizacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do Ministerstwa Infrastruktury powrócił pełnomocnik rządu ds. CPK, co ma usprawnić współpracę kolei i lotnictwa.

Centralny Port Komunikacyjny –
przyjęcie Programu Wieloletniego

Podsumowując w tej kwestii 2024 rok, wiemy, że spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła około 60 postępowań przetargowych na ponad 8,3 mld złotych. Podpisano kilkadziesiąt ważnych umów, a ostatni dzień ubiegłego roku zakończył się przyjęciem przez rząd Programu Wieloletniego CPK na lata 2024 – 2032 z finansowaniem w wysokości ponad 131 mld złotych.

Zaktualizowany plan zakłada przeznaczenie 76,8 mld złotych na inwestycje kolejowe, 42,7 mld złotych na projekty lotniskowe oraz 2,5 mld złotych na infrastrukturę drogową.
Rząd zdecydował się także na podniesienie o 3,5 mld złotych kapitału zakładowego spółki CPK, aby kontynuacja prac projektowych nad terminalem, dworcem kolejowym i węzłem przesiadkowym nie została
zakłócona.

Prezentacja koncepcji modernizacji Lotniska Chopina

Na wiosnę 2026 roku planowane jest rozpoczęcie rozbudowy Lotniska Chopina. Warszawski port lotniczy, będący hubem PLL LOT, ma problem z przepustowością. Rozbudowa jest konieczna, aby Warszawa pozostała w rywalizacji rynkowej o pasażerów transferowych i umożliwiła narodowemu przewoźnikowi rozbudowę siatki przed otwarciem CPK.

Rozbudowa „Okęcia” pozwoli na zwiększenie realnej przepustowości do 30 mln pasażerów rocznie. Lotnisko Chopina będzie mogło przyjąć w jednym momencie nawet 83 samoloty wąskokadłubowe i 24
szerokokadłubowe. Powierzchnia całkowita terminala wzrośnie do 189 115 m². Koszt inwestycji szacowany jest na 1 miliard złotych (1,6 mld zł z zakładaną rezerwą), a więc poniżej pierwotnych założeń.

LOTAMS – otwarcie bazy w Rzeszowie

Pod koniec października ub.r. LOTAMS rozpoczął działalność operacyjną na lotnisku w Rzeszowie, dysponując infrastrukturą do obsługi ciężkiej m.in. B737 i B787, w tym przeglądów D. Równocześnie trwa budowa nowej bazy o wartości ponad 200 mln zł, która po ukończeniu znacząco rozszerzy zakres usług. Główna baza LOTAMS pozostaje w Warszawie, w której Spółka posiada dziesięć slotów obsługowych.

Rozpoczęcie działalności operacyjnej na lotnisku w Jasionce to dla LOTAMS kluczowy moment, który otwiera nowe perspektywy rozwoju dla naszej Spółki. Jest to pierwsze tak duże przedsięwzięcie w historii LOTAMS, tym bardziej jesteśmy dumni, iż do dzisiaj udało nam się w pełni wykonać 5 obsług bazowych w tej lokalizacji. Wynajęty hangar pozwala nam znacząco zwiększyć wolumen realizowanych prac. Liczymy, że ta inwestycja nie tylko umocni pozycję LOTAMS jako lidera w branży serwisowej i rozszerzy wachlarz oferowanych usług, ale również będzie bodźcem do optymalizacji procesów produkcyjnych. Otwarcie nowej bazy przyniesie również wymierne korzyści dla lokalnej społeczności, stymulując rozwój gospodarczy i tworząc nowe miejsca pracy.

Filip Reszke
Dyrektor Wykonawczy LOTAMS

PLL LOT będą wykorzystywać każdą dostępną przepustowość Lotniska Chopina, nawet jeśli jedyne dostępne sloty lotniskowe będą poza naszymi tradycyjnymi falami przylotów i wylotów. Choć rozwój w oparciu o model przewoźnika hubowego pozostaje naszym priorytetem, to przygotowujemy scenariusze wzrostu z uwzględnieniem innych godzin operacji, a także dla innych portów lotniczych niż Lotnisko Chopina. Ostatnio ogłoszone połączenie z Krakowa do portu lotniczego Paryż-Orly pokazuje, że LOT może szukać swoich szans w portach regionalnych i to nie tylko na połączeniach czarterowych. Przyjmujemy, że zwiększona obecność PLL LOT w portach regionalnych na bezpośrednich połączeniach może być dobrym uzupełnieniem oferty przesiadkowej przez Warszawę.

Robert Ludera
Dyrektor Biura Siatki Połączeń
PLL LOT

PLL LOT – rosną zgodnie z założeniami

Polskie Linie Lotnicze LOT rosną zgodnie z założeniami ogłoszonej pod koniec roku 2023 strategii na lata 2024 – 2028, która zakłada osiągnięcie poziomu ok. 16,9 mln pasażerów i rozbudowę floty do 110 samolotów w roku 2028. Do tego czasu LOT planuje otworzyć ponad 30 nowych połączeń.

W 2024 roku Spółka uruchomiła połączenia do: Taszkentu, Aten, Oradei, Rijadu, Lyonu, Larnaki, Teneryfy i Innsbrucka. Na ten rok zapowiedziano już otwarcie tras na Maltę oraz do Islandii, Lizbony, Salonik i Paryża-Orly z Krakowa. Spółka już wkrótce opublikuje wyniki operacyjne za 2024 rok.

Otwieranie nowych połączeń, ale także zwiększanie częstotliwości lotów na oferowanych już trasach, jest możliwe dzięki pozyskiwaniu kolejnych samolotów, zarówno maszyn fabrycznie nowych, jak i pochodzących z rynku wtórnego. Obecnie flota PLL LOT składa się z 86 samolotów, z czego 15 maszyn jest o szerokim kadłubie (osiem B787‑8 i siedem B787‑9). Flotę wąskokadłubową stanowią Boeingi i Embraery: sześć B737-800, osiemnaście B737 MAX 8, pięć E170, piętnaście E175 (w tym leasingowane rządowi RP), osiem E190, szesnaście E195 oraz trzy E195-E2.

Ruszają inwestycje w PAŻP 

Rok 2024 był dobry dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej – przeprowadzono inwestycje, których celem było m.in. unowocześnienie systemu kontroli ruchu lotniczego. W latach 2025 – 2029 Agencja przeznaczy na inwestycje 1 mld 400 mln złotych. Najważniejszym zadaniem będzie stworzenie zintegrowanego systemu operacyjnego dla wszystkich wież kontroli ruchu lotniczego w Polsce.

Agencja planuje modernizację wieży kontroli lotów także na Lotnisku Chopina, budowę zdalnej wieży dla portu w Modlinie czy wyposażenie portu lotniczego Kraków-Balice w system ILS kat. III. W planach jest także budowa nowego centrum operacyjnego kontroli ruchu lotniczego, gdyż budynek, w którym obecnie mieści się sala operacyjna, jest zbyt mały.

Działalność ULC i nowe umowy o komunikacji lotniczej między Polską a innymi państwami

Wstąpienie Polski do Unii Europejskiej wiązało się z przyjęciem przez nasz kraj prawa unijnego, a to oznaczało m.in. cały pakiet umów o otwartym niebie. Takie umowy zostały zawarte m.in. ze Stanami Zjednoczonymi, Ukrainą, Marokiem, Jordanią, Izraelem, Gruzją, Armenią czy Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. W kolejce czekają Tunezja i Egipt. Umowy o otwartym niebie gwarantują liniom lotniczym wolność otwierania dowolnych połączeń, lecz jeśli takowych umów brak, to państwa, aby ułatwić komunikację lotniczą, zawierają porozumienia bilateralne.

Polska związana jest 44 dwustronnymi umowami, lecz jest duża szansa, że ta liczba niedługo wzrośnie, albowiem Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego negocjuje nowe umowy z 14 państwami, a są to: Argentyna, Bahamy, Bahrajn, Dominikana, Jamajka, Kenia, Kolumbia, Kostaryka, Mauritius, Panama, Paragwaj, Peru, Tanzania i Wyspy Zielonego Przylądka. Renegocjowane są zapisy dwustronnych umów z Chinami i Indiami. W listopadzie Rzeczpospolita Polska podpisała umowę o komunikacji lotniczej z Republiką Rwandy, umożliwiającą wykonywanie bezpośrednich połączeń między Warszawą a Kigali.

Rosnące potrzeby kadrowe branży lotniczej

Lotnictwo cywilne w Polsce nadal dynamicznie się rozwija, czego dowodem są wyniki pasażersko-operacyjne Lotniska Chopina i pozostałych portów regionalnych, zwłaszcza lotnisk w Katowicach, Krakowie, Gdańsku i Wrocławiu. Jednakże potrzebne są odpowiednie warunki, aby rozwój był kontynuowany.

Otwartą kwestią pozostaje jednak dostępność kadr. Pandemia COVID-19 niemal na dwa lata wstrzymała rozwój sektora i przyczyniła się do odejścia wielu pracowników. Masowe odejścia utrudniły niektórym liniom realizację zaplanowanych harmonogramów lotów, ale najmocniej odbiły się na efektywności pracy niektórych europejskich lotnisk, które nie nadążyły za szybką odbudową ruchu w ostatnich dwóch latach.

Cieszy fakt, że w Polsce lotnictwo pozostaje atrakcyjnym dla pracowników sektorem gospodarki, jednak coraz częściej musi konkurować z innymi branżami, co staje się zdecydowanie trudniejsze przy utrzymującym się niskim poziomie bezrobocia. Odpowiedzią na te wyzwania może być współpraca przedsiębiorstw z sektora, w tym podmiotów z Naszej Grupy, ze średnimi szkołami technicznymi oraz politechnikami o odpowiednich specjalizacjach. Szacuje się, że w najbliższych dekadach lotnictwo może potrzebować nawet 300 tys. nowych pracowników.

Odpowiednia współpraca ze szkołami i uczelniami odgrywa kluczową rolę w procesie kształcenia i pozyskiwania nowych specjalistów, którzy zasilą szeregi branży lotniczej. W relacje ze szkołami angażujemy się już od początku kształcenia uczniów, aby młodzi ludzie zdawali sobie sprawę ze specyfiki zawodu mechanika czy awionika lotniczego. Razem ze szkołami promujemy kierunki lotnicze,
które są przyszłością. Bierzemy udział w dniach otwartych, konferencjach i panelach dyskusyjnych, a także organizujemy wycieczki po terenie Naszej Spółki. Bardzo ważne jest również to, aby dostosowywać programy nauczania do aktualnych potrzeb rynku pracy. Dzięki temu absolwenci szkół i uczelni będą mieli umiejętności i wiedzę odpowiadające najnowszym standardom wykorzystywanym w lotnictwie.

.….….….….….….….….….….…..

Anna Brodziak
Mechanik lotniczy
(LOTAMS)

„Przegląd Lotniczy” jest wspólnym projektem
zespołów komunikacji korporacyjnej Spółek należących do Grupy PGL.

Redakcja:

Aleksandra Mościbrodzka
Eliza Mosionek
Anastazja Woitiul
Aneta Przybylska
Anna Szczygieł

Wydawca:

Polska Grupa Lotnicza S.A.
ul. Komitetu Obrony Robotników 45A
02 – 146 Warszawa

Wszystkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie treści biuletynu bez zgody wydawcy jest zabronione.

Post Views: 293