W pierwszej połowie roku 2025 z polskich lotnisko skorzystało rekordowe 29,8 mln pasażerów. To wynik lepszy niż w roku poprzednim oraz znacząco przewyższający ten sprzed pandemii.

Największym polskim lotniskiem niezmiennie pozostaje stołeczne Lotnisko Chopina. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku skorzystało z niego ponad 11 mln podróżnych i jest to wynik najlepszy w historii. Port odnotował wzrost o 13,1 proc. względem analogicznego okresu roku poprzedniego oraz o 28,3 proc. względem roku 2019.

Zdecydowana większość pasażerów wybiera podróże w ramach strefy Schengen. W ciągu ostatnich 6 miesięcy liczba takich pasażerów wyniosła 7,3 mln osób. Z rejsów krajowych skorzystało w tym okresie niemal 800 tys. osób.

Nazwa Portu H1 2019 H1 2024  H1 2025  Zmiana 2025/2024
Chopina w Warszawie 
8 587 869 
9 740 738 
11 019 860 
13,1%
Kraków-Balice 
3 803 190 
5 100 753 
6 055 925 
18,7%
Katowice-Pyrzowice 
2 022 432 
2 615 909 
3 011 296 
15,1%
Wrocław-Strachowice 
1 654 318 
1 995 269 
2 306 644 
15,6%
Poznań-Ławica 
1 029 464 
1 504 683 
1 804 940 
20,0%
Łódź-Lublinek 
111 297 
195 316 
214 761 
10,0%
Gdańsk im. L. Wałęsy 
2 455 622 
2 975 754 
3 336 120 
12,1%
Szczecin-Goleniów 
266 664 
213 489 
213 333 
‑0,1%
Bydgoszcz-Szwederowo 
189 962 
170 400 
183 400 
7,6%
Rzeszów ‑Jasionka
361 123 
490 000 
574 000 
17,1%
Zielona Góra-Babimost 
10 652 
30 668 
35 597 
16,1%
Warszawa-Modlin 
1 582 417 
1 369 629 
776 704 
‑43,3%
Lublin 
165 999 
178 563 
205 448 
15,1%
Radom-Sadków 
44 611 
32 038 
‑28,2%
Olsztyn-Mazury 
62 455 
40 214 
37 980 
‑5,6%
SUMA 
22 303 464 
26 665 996 
29 808 046 
11,8%

Obecnie na Lotnisko Chopina przypada 37 proc. wszystkich pasażerów, a więc o 2 p.p. mniej, niż miało to miejsce przed pandemią. Do czasu zakończenia planowanej rozbudowy lotniska nie należy spodziewać się wzrostu jego udziałów w krajowym rynku, co wynika z niemal wyczerpanej przepustowości i ograniczonych możliwości wzrostu.

W pierwszej połowie tego roku, oprócz Lotniska Chopina, barierę miliona obsłużonych pasażerów przekroczyły także porty w Krakowie, Gdańsku, Katowicach, Wrocławiu i Poznaniu. Po raz pierwszy od wielu lat poniżej tego poziomu znalazło się lotnisko w Modlinie.

Warto zwrócić uwagę na szybki wzrost liczby pasażerów w Poznaniu-Ławicy. W roku 2019 w tym porcie odnotowano niewiele ponad 1 mln klientów i była to liczba o ponad 0,5 mln mniejsza niż w Modlinie. W tym roku lotnisko w Poznaniu może się pochwalić ponad 1,8 mln pasażerów i jest to liczba o ponad 1 mln wyższa niż w Modlinie.

To efekt szybkiego wzrostu Poznania i rosnącego ruchu niskokosztowego i czarterowego oraz sporu Ryanaira i władz mazowieckiego lotniska, który na wiele miesięcy doprowadził do ograniczenia podaży. Końcówka tego roku, a zwłaszcza rok 2026, przyniesie jednak w tym zakresie spore zmiany – w Modlinie oferowanie zwiększy Ryanair oraz pojawią się tacy operatorzy, jak Wizz Air czy Air Arabia.

Łącznie w analizowanym okresie siedem największych portów obsłużyło 95 proc. podróżnych. To wynik zbliżony do tego z lat poprzednich – widać więc, że ruch trwale skoncentrowany jest w tych portach.

Warto zwrócić uwagę także na powoli pnące się w górę lotnisko w Łodzi, które w ostatnich latach wyprzedziło zarówno Lublin, jak i Szczecin. Na samej dole tabeli w pierwszy półroczu 2025 r. znajdziemy port w Radomiu, który wyprzedzają zarówno Zielona Góra jak i Olsztyn-Mazury. Każde z trzech najmniejszych lotnisk obsłużyło mniej niż 40 tys. pasażerów.

Post Views: 29