Zrównoważony rozwój nie jest dla Polskiej Grupy Lotniczej dodatkiem, ale jednym z głównych celów strategicznych. Jako wiodąca grupa lotnicza w Europie Środkowo-Wschodniej PGL nie ogranicza się jedynie do reagowania na zmieniające się regulacje czy oczekiwania rynku, lecz aktywnie kształtuje przyszłość branży. W tym duchu powstała Strategia Zrównoważonego Rozwoju Grupy PGL na lata 2025 – 2027, zwana Strategią ESG, która wyznacza ambitny kierunek w obszarze odpowiedzialności środowiskowej, społecznej i zarządczej.

Strategia ESG naszej Grupy została przyjęta 28 lipca 2025 r. Jest to odpowiedź na potrzeby interesariuszy: pracowników, pasażerów, partnerów biznesowych i instytucji publicznych. Została przyjęta na dwa lata, ale niektóre inicjatywy są rozpisane do 2030 roku – to horyzont czasowy, do którego musimy zgodnie z przepisami Unii Europejskiej być gotowi do raportowania w zakresie ESG. Zależy nam jednak na tym, żeby już teraz przygotować się do tego i działać zgodnie z przyszłymi wymogami

Radosław Stępień,
prezes zarządu
Polskiej Grupy Lotniczej

Czym jest ESG? 

ESG, czyli Environmental, Social, Governance (środowisko, społeczeństwo, ład korporacyjny), to ramy odpowiedzialnego prowadzenia działalności gospodarczej, które w ostatnich latach przeszły drogę od modnego skrótu do kluczowego elementu strategii biznesowej. Dla PGL to nie tylko odpowiedź na unijne dyrektywy, ale także jasna deklaracja, że organizacja chce tworzyć wartość w sposób odpowiedzialny, transparentny i długofalowy.

Na przykład w badaniach przeprowadzonych przez PLL LOT aż 58% pasażerów wskazało, że znaczenie ma dla nich skład i pochodzenie produktów oferowanych na pokładzie, a 45% oczekuje działań na rzecz ochrony klimatu. Strategia jest więc odpowiedzią również na zmieniające się otoczenie i oczekiwania rynku.

– Mamy więc trzy filary Strategii ESG. Pierwszy związany jest z troską o środowisko, czyli minimalizowaniem wpływu działalności na planetę. Celem jest tu przejście na energię odnawialną i wdrażanie założeń gospodarki o obiegu zamkniętym. Drugi filar to troska o człowieka i społeczeństwo. Chodzi tu o dobrostan pracowników i współpracowników, m.in. poprzez wdrażanie polityki antydyskryminacyjnej. Trzecim filarem jest ład korporacyjny – wyjaśnia Stępień.

Proces przygotowania Strategii

Proces przygotowania Strategii był wieloetapowy i angażował szerokie grono ekspertów, przedstawicieli spółek Grupy PGL oraz partnerów zewnętrznych. Celem było stworzenie dokumentu, który spełnia wymogi regulacyjne, a jednocześnie odpowiada na realne potrzeby organizacji i jej otoczenia. Przeprowadzono analizę podwójnej istotności (DMA), identyfikując tematy ważne zarówno z perspektywy wpływu PGL na otoczenie, jak i wpływu otoczenia na Grupę.

– Na działania w zakresie ESG każda spółka patrzy nieco inaczej i wynika to z jej wielkości czy charakterystyki działalności. 

Jeśli patrzymy na emisyjność, to w tym aspekcie największe znaczenie odgrywa PLL LOT, na którego przypada 96 – 97% emisji całej Grupy. I to jest najistotniejsza część w zakresie środowiska, ale już w aspektach „S” i „G”, czyli społecznych i ładu korporacyjnego, widzimy szerokie pole dla działalności każdej spółki z naszej Grupy, jak i całej Grupy PGL jako jednego ciała – mówi Jakub Kowal, starszy specjalista ds. strategii i projektów w Biurze Strategii PGL.

Dokonaliśmy oceny dojrzałości organizacji w obszarze ESG, analizując stan obecny, luki i szanse, a także porównując wyniki z innymi grupami lotniczymi, takimi jak Lufthansa, Turkish Airlines czy Air France-KLM. Zorganizowano kilkanaście warsztatów strategicznych z udziałem spółek Grupy, które pozwoliły wypracować cele nadrzędne i konkretne inicjatywy do realizacji w najbliższych latach.

Każda inicjatywa została przypisana do odpowiedniego obszaru odpowiedzialnego, określono jej koszty, horyzont czasowy i mierniki sukcesu. Strategia ESG Grupy PGL jest ściśle powiązana z innymi dokumentami o charakterze strategicznym, które obowiązują w Grupie, w tym ze Strategią dekarbonizacji, która jest zgodna z SBTi.

– Za wdrożenie i koordynację projektu odpowiedzialne było Biuro Strategii PGL‑u. Obecnie w Grupie PGL trwa proces operacjonalizacji Strategii. W ramach tego procesu zaproponowaliśmy stworzenie Biura Zrównoważonego Rozwoju w strukturach PGL‑u, do którego aktualnie prowadzone są rekrutacje. Następnie biuro i zatrudnieni w nim eksperci będą koordynować prace i działania, w tym strategiczne inicjatywy oraz przygotowanie do raportowania niefinansowego – podkreśla Kowal.

Każdej spółce zarekomendowano wskazanie lub zatrudnienie osób odpowiedzialnych za ESG, ale jak to dokładnie będzie wyglądało, pozostanie do indywidualnych decyzji Spółek Grupy. Koordynatorzy w spółkach zależnych będą odpowiedzialni za zbieranie danych do raportu ESG.

Wymogi regulacyjne Unii Europejskiej

Strategia ESG PGL została zaprojektowana tak, aby spełniać aktualne i przyszłe wymogi regulacyjne Unii Europejskiej w zakresie zrównoważonego rozwoju. Jej wdrożenie pozwala Grupie nie tylko zachować zgodność z przepisami, ale także budować przewagę konkurencyjną opartą na transparentności i odpowiedzialności.

Uwzględnia ona m.in. przygotowanie do raportowania zgodnego z Europejskimi Standardami Raportowania Zrównoważonego Rozwoju (ESRS), dyrektywą CSRD implementowaną do Ustawy o Rachunkowości, wdrożenie systemu IT do raportowania oraz struktur zarządzania ESG, identyfikację i klasyfikację działalności zgodnych z kryteriami zrównoważonego rozwoju, a także opracowanie systemu należytej staranności w łańcuchu dostaw.

Najważniejsze inicjatywy

Dokument opiera się na trzech głównych filarach. Pierwszym jest troska o środowisko. Grupa PGL minimalizuje wpływ działalności na planetę poprzez inicjatywy, takie jak: elektryfikacja floty pojazdów i rozwój infrastruktury ładowania, inwestycje w zrównoważone paliwa lotnicze SAF, modernizacja floty zgodnie ze strategią dekarbonizacji, instalacja paneli fotowoltaicznych, przejście na energię odnawialną oraz wdrażanie gospodarki o obiegu zamkniętym.

– Elektryfikacja floty pojazdów będzie dotyczyła zarówno „zwykłych” samochodów, jak i pojazdów pracujących na płycie lotniska.

Co więcej nie będzie to tylko elektryfikacja, ale także wodoryzacja, albowiem w ramach projektu HySPARK spółka LSAS oraz Orlen będą testowali na Lotnisku Chopina autobusy wodorowe – to będą pierwsze testy tego typu pojazdów na lotnisku. Na tym przykładzie chciałbym także wyjaśnić, że PGL nie narzuca tu żadnych rozwiązań, a sposoby zmniejszania emisyjności będą obierane już przez same spółki – zaznacza Kowal.

– Kwestie związane z SAF są oczywiście najbardziej istotne dla PLL LOT. W roku 2030 udział SAF powinien wynosić już 10 proc. w całkowitym wolumenie zużywanego paliwa, ale obecnie zapotrzebowanie większości linii lotniczych w UE rośnie szybciej niż zdolności produkcyjne, co oznacza wysokie koszty zakupu. To jest jedno z największych wyzwań, z jakimi musi się zmierzyć sektor lotniczy – dodaje Kowal.

Drugim filarem jest troska o człowieka i społeczeństwo. Grupa stawia na bezpieczeństwo, rozwój i dobrostan pracowników i współpracowników, realizując programy podnoszenia kompetencji w zakresie ESG, analizując lukę płacową, wdrażając polityki antydyskryminacyjne, prowadząc badania satysfakcji i wspierając różnorodność.

– Inną kwestią społeczną jest przeprowadzanie regularnych badań satysfakcji pracowników i współpracowników w grupie PGL – odpowiednie ankiety zostaną przygotowane i przeprowadzone w przyszłym roku. Tutaj mówimy też o szerokich regulacjach związanych z przeciwdziałaniem dyskryminacji w miejscu pracy. Będziemy też starali się wyrównać parytet płci na stanowiskach kierowniczych, ale oczywiście najważniejszym czynnikiem w dalszym czasie pozostaną kompetencje naszych przyszłych współpracowników – mówi Kowal.

Trzeci filar to odpowiedzialny ład korporacyjny. Grupa PGL rozwijać będzie: systemy do raportowania zgodnego z ESRS, struktury zarządzania ESG, prowadzić szkolenia dla dostawców, monitorować działania lobbingowe oraz wdrażać system należytej staranności w łańcuchu dostaw.

– Pierwszy projekt w ramach ładu korporacyjnego, który chcemy zrealizować w tym roku, to wdrożenie narzędzia informatycznego do raportowania zrównoważonego rozwoju. To jest kluczowy element, który pozwoli nam później realizować poprawnie proces zbierania danych. Oczywiście wdrożyliśmy model zarządzania obszarem ESG w grupie PGL i jesteśmy w trakcie tworzenia biura. W ten zakres wchodzą wiec także działania związane z wdrażaniem Dyrektywy w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju – tłumaczy Kowal.

Podsumowanie

Strategia ESG Grupy PGL ma również wymiar społeczny, ponieważ wpływa na szerokie grono interesariuszy. Dla pasażerów oznacza lepszą jakość usług, większą transparentność i ekologiczne rozwiązania na pokładach samolotów. Dla pracowników to bezpieczne środowisko pracy, równe szanse rozwoju i dbałość o dobrostan. Partnerzy biznesowi zyskują jasne zasady współpracy i wspólne standardy ESG, społeczności lokalne – ograniczenie emisji i inwestycje w infrastrukturę, a przyszłe pokolenia – odpowiedzialne decyzje, które budują zrównoważone jutro.

Strategia została rozpisana na ponad sto inicjatyw planowanych do realizacji w latach 2025 – 2030. Jej wdrożenie koordynuje Biuro Strategii PGL, a w najbliższym czasie zadanie te przejmie Biuro Zrównoważonego Rozwoju, a w spółkach zależnych działać będą koordynatorzy ESG. Wdrożeniu towarzyszy mapa drogowa z podziałem na działania cykliczne, ciągłe i jednorazowe.

Post Views: 45