W dniach 29 – 30 maja 2025 roku w Krakowie odbył się Szczyt Lotniczy zorganizowany w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Celem wydarzenia było wypracowanie wspólnego kierunku działań państw członkowskich UE, instytucji europejskich oraz branży lotniczej w zakresie zrównoważonego rozwoju, konkurencyjności i bezpieczeństwa europejskiego sektora lotniczego.

Spotkanie odbywało się pod hasłem: „Ku bezpiecznemu, czystemu i konkurencyjnemu lotnictwu europejskiemu”, rozmowy dotyczyły m.in.: wdrażania zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF); „zazieleniania” lotnisk; nowych technologii; bezpieczeństwa oraz odbudowy ruchu lotniczego w Ukrainie.

Podczas spotkania minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślał, że Polska angażuje ogromne środki w rozwój lotnictwa i rozbudowuje jego część cywilną
w partnerstwie z lotnictwem wojskowym, co ma związek z kwestiami bezpieczeństwa
i sytuacją za naszą wschodnią granicą. – Dzisiaj to partnerstwo na rzecz bezpieczeństwa jest niezwykle kluczowe – podkreślał Klimczak.

Na tak ważnym wydarzeniu nie mogło zabraknąć przedstawicieli spółek z Polskiej Grupy Lotniczej. W dyskusji poświęconej odbudowie ruchu lotniczego w Ukrainie udział wzięli: Michał Fijoł prezes zarządu PLL LOT oraz Konrad Mirowski, prezes zarządu LS Airport Services (LSAS). Oprócz nich w rozmowie uczestniczyli: Eddy Liegéois, Head of Aviation Policy Unit, DG Move; József Váradi, prezes zarządu Wizz Air; Andriy Yarmak, dyrektor Ukrainian State Air Traffic Service Enterprise. Debatę moderowała Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezeska Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Podczas dyskusji na temat odbudowy ruchu lotniczego w Ukrainie Prezes Mirowski zwrócił uwagę na to, że LS Airport Services jest zainteresowane i gotowe do udzielenia wsparcia w kwestii wznowienia ruchu lotniczego w Ukrainie, zarówno w zakresie pomocy w szkoleniu i przygotowywaniu personelu obsługi naziemnej, jak i bezpośredniego zaangażowania firmy, personelu oraz sprzętu LS Airport Services w obsługę wszystkich typów samolotów na lotniskach w Ukrainie – zwracając uwagę, że potrzebne jednak będzie realne wsparcie i zaangażowanie ze strony ukraińskiej w zakresie legislacji oraz odpowiednio wczesnych i konkretnych rozmów na temat potrzeb, oczekiwań oraz możliwości współpracy, aby organizacja mogła uwzględnić to w swoich planach i strategii.

LOT i Polska chcą być częścią procesu odbudowy Ukrainy – nie tylko po to, by ponownie połączyć Ukrainę ze światem, ale także, by umożliwić milionowi Ukraińców mieszkających w Polsce odwiedzanie rodzin i przyjaciół w ojczyźnie. Pierwsze loty ze Lwowa i Kijowa do Warszawy – a także bezpośrednio do wielu innych polskich miast – rozpoczną się, gdy tylko sytuacja na to pozwoli. 

Nie postrzegamy tego jako działania w formule „business as usual”, lecz będziemy traktować nasz powrót jako długoterminowe zobowiązanie do pomocy Ukrainie w odbudowie jej połączeń lotniczych i powrocie na europejskie niebo

Michał Fijoł
prezes zarządu PLL LOT 

W kontekście odbudowy Ukrainy warto także pamiętać o tym, że LSAS świadczy również usługi w zakresie obsługi przesyłek cargo na lotniskach w Warszawie i Katowicach, w tym zarządza kompleksem LS Cargo Park w Warszawie, gdzie znajduje się LS Cargo Terminal. Obsługa samolotów cargo oraz różnego rodzaju przesyłek lotniczych to również potencjalny obszar, w którym doświadczenie i kompetencje polskiego agenta obsługi naziemnej mogą okazać się przydatne dla odbudowującego się ruchu lotniczego w Ukrainie. 

Warto także zwrócić uwagę na to, że udział LSAS w spotkaniu w Krakowie nie był przypadkowy, a wynikał ze strategii rozwoju spółki, która wprawdzie dotąd obsługiwała jedynie przewoźników na polskich lotniskach, ale jest w trakcie analizy możliwości poszerzenia działalności o obsługę samolotów linii lotniczych w portach także poza Polską. – Jest to efekt wysokiej oceny i zaufania, jakim wśród linii lotniczych cieszy się nasza spółka, oraz konsekwencją w zapewnianiu usług najwyższej jakości – podkreśla Konrad Mirowski, prezes LS Airport Services.

Takie kompleksowe zaangażowanie ze strony LS Airport Services nie tylko wspierałoby proces odbudowy infrastruktury oraz odtwarzania zasobów personalnych branży lotniczej w Ukrainie, ale przyczyniałoby się również do rozwoju międzynarodowych powiązań gospodarczych i transportowych w regionie – podkreślał Mirowski.

Przedstawiciel LS Airport Services podkreślał także, że spółka jest w stanie przygotowywać przyszłe kadry ukraińskiej branży lotniczej zarówno w kraju, jak i w Ukrainie, ponieważ posiada doświadczony i wykwalifikowany personel zajmujący się na co dzień szkoleniami i wdrażaniem nowych osób do pracy w zakresie szeroko rozumianej obsługi naziemnej samolotów – od obsługi samolotów pasażerskich, prywatnych, biznesowych, wojskowych po rządowe.

Post Views: 53