Airbus dostarczy PLL LOT nowe samoloty regionalne. Ogłoszone 16 czerwca podczas Paris Air Show zamówienie obejmuje 40 samolotów Airbus A220 w wersjach ‑100 i ‑300. Ponadto polski przewoźnik, w ramach opcji i prawa zakupu, zyska możliwość nabycia kolejnych 44 maszyn tego producenta.
To historyczne porozumienie – LOT dotąd nie współpracował z Airbusem – zostało podpisane w obecności ministra infrastruktury RP Dariusza Klimczaka oraz ministra transportu Republiki Francuskiej Philipe’a Tabarota.
Umowa obejmuje dostawę 40 samolotów A220, po 20 w wersji ‑100 i ‑300, do końca 2031 r., a więc jeszcze przed otwarciem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dostarczane samoloty będą zastępowały stopniowo wycofywane samoloty Embraera. Po realizacji pierwszej części zamówienia LOT będzie mógł skorzystać z prawa opcji pozyskania kolejnych 44 samolotów, które miałyby zostać dostarczone do końca roku 2035.
Pierwsze samoloty dołączą do floty przewoźnika w roku 2027, rozpoczynając konsolidację floty regionalnej, która docelowo, po wycofaniu starszej generacji maszyn regionalnych, będzie składać się wyłącznie z samolotów typu Airbus A220-100 i ‑300 co, jak podkreśla LOT, pozwoli na uproszczenie planowania rejsów i zapewni wysoką sprawność operacyjną.
– Wybieramy dziś, z myślą o przyszłości. Samoloty rodziny Airbus A220, które zaczną dołączać do floty PLL LOT od 2027 roku, otwierają nam nowe możliwości rozwoju i wzrostu, które są filarami naszej strategii. Nowoczesne, oszczędne, zaprojektowane z myślą o komforcie naszych pasażerów samoloty pozwolą nam skutecznie konkurować na europejskim niebie, umacniać pozycję preferowanego przewoźnika naszej części Europy i przygotować LOT do roli wiodącej linii lotniczej w Centralnym Porcie Komunikacyjnym – wyjaśniał Michał Fijoł, prezes zarządu PLL LOT.
W czasie targów PLL LOT podpisały również umowę na dostawę silników do floty regionalnej. Samoloty Airbus A220 będą napędzane nowoczesnymi silnikami z rodziny PW1500G producenta Pratt & Whitney. Współpraca ta obejmuje nie tylko dostawę zaawansowanych technologicznie jednostek napędowych, ale również współpracę w zakresie optymalizacji eksploatacji floty samolotów regionalnych.
Airbus A220
Airbus A220, wcześniej znany jako Bombardier CSeries, to rodzina dwusilnikowych, wąskokadłubowych samolotów pasażerskich przeznaczonych do lotów średniego zasięgu. Choć obecnie sprzedawane są przez koncern Airbus, ich projekt i pierwsza produkcja były dziełem kanadyjskiej firmy Bombardier Aerospace. Główne zakłady produkujące A220 zlokalizowane są w Kanadzie w Mirabel.
Wariant Airbus A220-100, który wcześniej nosił nazwę CS100, mieszczący 100 – 120 foteli (możliwe zwiększenie do 135), wzbił się w powietrze po raz pierwszy 16 września 2013 roku, a do regularnej eksploatacji został wprowadzony 15 lipca 2016 roku przez Swiss Global Air Lines.
Z kolei model A220-300 (dawniej CS300), mieszczący od 120 do 150 pasażerów (160 osób), zadebiutował w locie 27 lutego 2015 roku, a jego pierwszym użytkownikiem operacyjnym została linia airBaltic, która rozpoczęła jego eksploatację 14 grudnia 2016 roku.
A220 dla PLL LOT
Airbus A220 to nowoczesny, regionalny odrzutowiec mogący, w zależności od wariantu, pomieścić od 100 do 160 pasażerów. Dysponując maksymalnym zasięgiem do 6 700 km, umożliwia realizację operacji w ramach całości europejskiej siatki PLL LOT. Nowa generacja samolotów regionalnych przyniesie również istotne korzyści operacyjne i środowiskowe w postaci niższych emisji CO₂ i hałasu oraz 25% oszczędności w zużyciu paliwa na pasażera. Podobnie jak w przypadku wszystkich samolotów Airbusa, A220 jest już w stanie operować z wykorzystaniem do 50% zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF).
W konfiguracji dla PLL LOT Airbus A220 będzie wyposażony w wyprodukowane w Polsce komfortowe fotele Recaro z szeregiem dodatkowych udogodnień – m.in. z uchwytem na urządzenia mobilne, portami USB‑C o mocy 60 W dla każdego z pasażerów, umożliwiającymi szybkie ładowanie najpotrzebniejszych akcesoriów w podróży, takich jak telefony komórkowe czy laptopy, oraz wygodne uchwyty na kubki.
Wnętrze samolotu będzie spójne z kolorystyką i stylem saloników biznesowych i kabin zmodyfikowanych samolotów szerokokadłubowych. Duże schowki bagażowe umożliwią łatwe przechowywanie większej liczby walizek kabinowych, co znacząco przyspieszy boarding, a szersza i wyższa kabina pasażerska, wyposażona w duże okna, zapewni pasażerom poczucie przestrzeni.
Każdy z pasażerów podróżujących na pokładzie A220 będzie mógł skorzystać z dostępu do internetu.
Flota PLL LOT i A220 na świecie
Obecnie flota PLL LOT składa się z 86 samolotów: sześciu boeingów B737-800, 18 B737 MAX (ostatni pojawił się w Warszawie pod koniec ubiegłego roku), ośmiu B787‑8, siedmiu B787‑9 Dreamliner (niestety 5 z nich obecnie nie wozi pasażerów) oraz 47 embraerów E‑Jet: pięciu E170, 15 E175 (w tym dwa do dyspozycji rządu), ośmiu E190, 16 E195 oraz trzech E195-E2.
Do tej pory A220 przewiozły na pokładach ponad 101 mln pasażerów na 827 obsługiwanych trasach. Do końca maja 2025 r. zamówione zostały 904 maszyny A220: 98 w wersji A220-100 oraz 806 w wersji A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm order). Jak dotąd 21 linii lotniczych odebrało już 418 samolotów tego typu, w tym 72 w wersji A220-100 oraz 346 w wersji A220-300.
Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (78), airBaltic (50) oraz Air France (44). Największe zamówienia do tej pory złożyły cztery linie: Delta Air Lines (145), jetBlue (100) oraz ex aequo na trzecim miejscu airBaltic (90) z Breeze Airways (90).
Airbus w Polsce
Koncern Airbusa w ubiegłym roku zanotował przychody w wysokości 69,2 mld euro, przy EBITD w wysokości 5,4 mld euro, i zysk netto na poziomie 4,23 mld euro. Z samej działalności związanej z samolotami cywilnymi koncern uzyskał ponad 50,6 mld euro przychodu.
Airbus obecny jest w 180 państwach na całym świecie i zatrudnia we wszystkich swoich spółkach ponad 150 tys. osób. W Polsce spółka działa od ponad dwóch dekad i zatrudnia ponad 800 osób w czterech lokalizacjach: w Airbus Poland, czyli dawnych zakładach PZL Warszawa-Okęcie, w Airbus Helicopters w Łodzi oraz pobliskim centrum testowym w Strykowie i w spółce NavBlue w Gdańsku.
Komentarze
– To zamówienie na 40 Airbusów A220 stanowi historyczny kamień milowy, ponieważ oficjalnie witamy Polskie Linie Lotnicze LOT w rodzinie Airbusa. A220 odegra kluczową rolę w modernizacji floty LOT‑u oraz strategii rozbudowy siatki połączeń. Samoloty A220-100 i A220-300 stanowią idealną kombinację dla tych potrzeb. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z LOT-em – stwierdził Benoît de Saint-Exupéry, Wiceprezes Airbusa ds. Sprzedaży Samolotów Komercyjnych.
– Umowa podpisana! LOT kupuje 40 nowoczesnych samolotów Airbus A220, z opcją zakupu kolejnych 44. To największa w historii inwestycja polskiego narodowego przewoźnika. Budujemy lidera transportu lotniczego w Europie – komentował premier Donald Tusk.
– Największy przetarg w historii Polskich Linii Lotniczych LOT rozstrzygnięty! Nowe samoloty poprawią dostępność, komfort i bezpieczeństwo podróży – nie tylko w Polsce, ale w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej. To krok w stronę szybszych przesiadek i lepszej komunikacji. Flota regionalna to fundament modelu operacyjnego PLL LOT jako przewoźnika sieciowego – odpowiada za ok. 50 proc. miejsc i ponad 65 proc. rejsów – zaznaczył minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
– Rozwój floty regionalnej o tak nowoczesne samoloty to istotny krok w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jestem przekonany, że ta inwestycja zapewni LOT-owi oraz CPK realną przewagę konkurencyjną na kolejne dekady z korzyścią dla naszego kraju. Gratuluję Zarządowi PLL LOT oraz wszystkim zaangażowanym w ten proces – to sukces, który będzie budował siłę polskiego lotnictwa na lata – Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.