Rok 2024 był rekordowy dla polskiego lotnictwa. Z polskich lotnisk skorzystało 59,5 mln pasażerów, a należące do Naszej Grupy Polskie Linie Lotnicze LOT przewiozły 10,7 mln podróżnych. W obu przypadkach były to najlepsze wyniki w historii. Ten sukces nie byłby jednak możliwy bez sprawnej obsługi handlingowej na Lotnisku Chopina i w portach regionalnych. W tego rodzaju usługach w Polskiej Grupie Lotniczej specjalizuje się LS Airport Services (LSAS) i to jego działalności i jego planom dzisiaj się przyjrzymy. 

W roku 2024 LSAS obsłużył ponad 9,89 mln pasażerów i 6,29 mln bagaży – było to o odpowiednio 11 proc. i 9 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Tym samym liczba obsłużonych pasażerów niemalże osiągnęła poziom sprzed pandemii. Większość pracy LSAS była skoncentrowana na warszawskim lotnisku.

Intensywny rok 2024. Chopin utrzymuje standard

Rok 2024 był dla naszej Spółki okresem intensywnej, ale dobrze zaplanowanej i zrealizowanej pracy operacyjnej. Obsłużyliśmy około 10 milionów pasażerów, co stanowi wzrost o blisko 1 milion w porównaniu z rokiem 2023. Byliśmy przygotowani zarówno kadrowo, jak i sprzętowo do obsługi zwiększonego wolumenu ruchu pasażerskiego – mówi Marcin Warsicki, członek zarządu ds. operacyjnych LS Airport Services S.A.

Podkreśla przy tym, że kluczowe znaczenie miały wcześniejsze inwestycje w sprzęt oraz odpowiednio zaprojektowane procesy operacyjne, które pozwoliły na utrzymanie wysokiego poziomu efektywności. Wskazuje także, że jednym z większych wyzwań były restrykcje slotowe, które przyczyniły się do pewnych zakłóceń operacyjnych, zwłaszcza w godzinach szczytowego natężenia ruchu.

– Polska, a w szczególności Warszawa, plasują się korzystnie na tle innych europejskich portów lotniczych. Utrzymujemy wysokie standardy jakości obsługi, a nasze zespoły są regularnie szkolone, by sprostać rosnącym oczekiwaniom zarówno linii lotniczych, jak i pasażerów. Warto podkreślić, że pomimo dynamicznego wzrostu ruchu, nie odnotowaliśmy poważnych nieregularności, co świadczy o stabilności i dojrzałości naszych struktur operacyjnych – dodaje Ewelina Mordarska, Dyrektor Oddziału Handling Warszawa.

Kluczem do sukcesu była właściwa polityka kadrowa i dobre przygotowanie personelu, a także współpraca z Zarządem lotniska oraz liniami lotniczymi.

– Jednym z najczęściej występujących wyzwań był wydłużony czas oczekiwania na odprawę pasażerską oraz odbiór bagażu , szczególnie w godzinach szczytu. We współpracy z Portem Lotniczym podejmowaliśmy działania mające na celu lepsze koordynowanie ruchu pasażerskiego – między innymi poprzez wcześniejsze rozpoczynanie odpraw tam, gdzie było to możliwe. Wzrost liczby operacji oraz pasażerów nie wpłynął negatywnie na ciągłość procesów, co potwierdza skuteczność naszych przygotowań i elastyczność w działaniu. Lotnisko Chopina utrzymało wysoki standard usług porównywalny z największymi portami w regionie Europy Środkowo-Wschodniej – podkreśla Ewelina Mordarska.

LSAS gotowy na kolejne rekordowe lato

Wszystko wskazuje na to, że najbliższe lato i cały rok również będą rekordowe. Lotnisko Chopina już poinformowało o największej liczbie pasażerów w pierwszym kwartale tego roku, a w portach regionalnych jest podobnie.

LSAS przewiduje wzrost zatrudnienia na sezon letni 2025 w stosunku do sezonu letniego 2024 na poziomie ok. 6 proc. w skali całej firmy.– Jesteśmy świadomi rosnących oczekiwań oraz skali ruchu, dlatego przygotowania rozpoczęliśmy z odpowiednim wyprzedzeniem, koncentrując się zarówno na zasobach ludzkich, jak i sprzętowych kontynuuje swoją wypowiedź Członek Zarządu LSAS.

Równolegle LSAS realizuje inwestycje sprzętowe. W 2025 roku wprowadzone zostały nowoczesne, bardziej komfortowe autobusy pasażerskie w Warszawie. W najbliższym czasie do floty Spółki dołączy również nowy holownik bezdyszlowy oraz ciągarki, co znacząco wpłynie na wydajność operacyjną. – Tak jak w latach ubiegłych, ściśle współpracujemy z Lotniskiem im. Fryderyka Chopina, aby wdrażać konieczne usprawnienia oraz dostosowywać się do dynamicznych warunków operacyjnych. Naszym priorytetem jest zachowanie płynności procesów oraz zapewnienie wysokiego poziomu obsługi w czasie spodziewanego szczytu ruchu wakacyjnego.

Ewelina Mordarska.

LSAS gotowy na kolejne rekordowe lato

Wszystko wskazuje na to, że najbliższe lato i cały rok również będą rekordowe. Lotnisko Chopina już poinformowało o największej liczbie pasażerów w pierwszym kwartale tego roku, a w portach regionalnych jest podobnie.

LSAS przewiduje wzrost zatrudnienia na sezon letni 2025 w stosunku do sezonu letniego 2024 na poziomie ok. 6 proc. w skali całej firmy.– Jesteśmy świadomi rosnących oczekiwań oraz skali ruchu, dlatego przygotowania rozpoczęliśmy z odpowiednim wyprzedzeniem, koncentrując się zarówno na zasobach ludzkich, jak i sprzętowych kontynuuje swoją wypowiedź Członek Zarządu LSAS.

Równolegle LSAS realizuje inwestycje sprzętowe. W 2025 roku wprowadzone zostały nowoczesne, bardziej komfortowe autobusy pasażerskie w Warszawie. W najbliższym czasie do floty Spółki dołączy również nowy holownik bezdyszlowy oraz ciągarki, co znacząco wpłynie na wydajność operacyjną. – Tak jak w latach ubiegłych, ściśle współpracujemy z Lotniskiem im. Fryderyka Chopina, aby wdrażać konieczne usprawnienia oraz dostosowywać się do dynamicznych warunków operacyjnych. Naszym priorytetem jest zachowanie płynności procesów oraz zapewnienie wysokiego poziomu obsługi w czasie spodziewanego szczytu ruchu wakacyjnego – dodaje Ewelina Mordarska.

LSAS inwestuje

LSAS dysponuje obecnie flotą ponad 1,6 tys. jednostek specjalistycznego sprzętu GSE (Ground Support Equipment) zarówno elektrycznego, jak i spalinowego. 

W związku z wyzwaniami związanymi z koniecznością dostosowania działalności do zmieniających się wymagań w zakresie norm środowiskowych obowiązujących/ wprowadzanych przez Unię Europejską, Spółka przygotowała strategię zakupową sprzętu GSE na najbliższe lata, skupiając się na inwestycji w urządzenia i pojazdy nisko/ zeroemisyjne.

– Reagując na stały wzrost liczby operacji, opracowujemy długofalowy plan inwestycyjny, którego kluczowe elementy obejmują rozbudowę terminala cargo oraz budowę nowego zaplecza serwisowego dla sprzętu GSE. Równolegle kontynuujemy realizację strategii modernizacji i rozbudowy floty sprzętowej. Inwestujemy w nowoczesne rozwiązania, koncentrując się na elektryfikacji parku maszynowego. W ostatnim czasie dokonaliśmy zakupu nowych platform załadunkowych, schodów pasażerskich oraz autobusów pasażerskich, które znacząco wpłyną na poprawę komfortu ypodróżnych jak i warunków pracy. Flotę sprzętową wzbogaciliśmy również o holownik bezdyszlowy oraz elektryczne ciągarki, które usprawnią obsługę naziemną i przyczynią się do ograniczenia emisji spalin – tłumaczy Marcin Warsicki, członek zarządu LSAS.

– Reagując na stały wzrost liczby operacji, opracowujemy długofalowy plan inwestycyjny, którego kluczowe elementy obejmują rozbudowę terminala cargo oraz budowę nowego zaplecza serwisowego dla sprzętu GSE. Równolegle kontynuujemy realizację strategii modernizacji i rozbudowy floty sprzętowej. Inwestujemy w nowoczesne rozwiązania, koncentrując się na elektryfikacji parku maszynowego. W ostatnim czasie dokonaliśmy zakupu nowych platform załadunkowych, schodów pasażerskich oraz autobusów pasażerskich, które znacząco wpłyną na poprawę komfortu ypodróżnych jak i warunków pracy. 

Flotę sprzętową wzbogaciliśmy również o holownik bezdyszlowy oraz elektryczne ciągarki, które usprawnią obsługę naziemną i przyczynią się do ograniczenia emisji spalin – tłumaczy Marcin Warsicki, członek zarządu LSAS.

– Przygotowana przez Spółkę strategia zakupowa GSE wpisuje się również w założenia Strategii Dekarbonizacji Grupy Kapitałowej PGL w zakresie konieczności dostosowania się do wymogów „Zielonego Ładu” jako kluczowych wyzwań dla PGL i spółek Grupy. W myśl jej zapisów Spółka, dokonując wymiany pojazdów, stara się pozyskać przede wszystkim pojazdy elektryczne bądź niskoemisyjne. Szczególnym wyzwaniem dla Spółki może okazać się infrastruktura portów lotniczych, w których LSAS prowadzi swoją działalność, pozwalająca w ograniczony sposób korzystać z pojazdów o napędzie elektrycznym (brak wystarczających źródeł zasilania), na które Spółka nie ma wpływu – dodaje Marcin Warsicki.

Co ciekawe, LSAS wraz z ORLEN S.A. i konsorcjum 17 partnerów przystąpiła do międzynarodowego projektu HySPARK, który jako pierwszy w Polsce pozyskał finasowanie z unijnego programu Clean Hydrogen Partnership. Pozyskane z projektu środki zostaną przeznaczone między innymi na wyprodukowanie pojazdów wodorowych oraz ich przetestowanie na potrzeby Lotniska Chopina. Zastosowanie wodoru jako alternatywnego źródła energii zmniejszy ilość CO2 emitowanego przez pojazdy, którymi pracownicy LSAS poruszają się po płycie lotniska.

Inwestycje w sprzęt to jednak nie wszystko. LSAS przechodzi także transformację technologiczną i pracuje m.in. nad wdrożeniem nowego systemu operacyjnego, mającego na celu usprawnienie koordynacji obsługi naziemnej w zakresie zarządzania personelem, czasem pracy oraz sprzętem GSE.

Lotnisko Chopina rośnie

Najwięcej sprzętu GSE, wykorzystywanego przez LSAS, znajduje się oczywiście na stołecznym lotnisku, i to tutaj planowane są największe inwestycje. Obecnie Oddział Handling Warszawa dysponuje flotą ponad 1,2 tys. pojazdów. W ramach przyjętej przez LSAS strategii przewiduje się wzrost posiadanej floty o około 20% do 2030 roku, co oznacza, że zaplecze sprzętowe LSAS w Warszawie będzie liczyło prawie 1,5 tys. jednostek sprzętu handlingowego.

Zgodnie ze wspominaną strategią dekarbonizacji przyjętą przez LSAS, 30% posiadanej przez spółkę floty powinny stanowić jednostki z napędem elektrycznym.To zaś będzie wiązało się ze wzrostem zapotrzebowania ze strony Spółki na punkty zasilania w infrastrukturze stołecznego portu. 

– Obserwowany wzrost operacji lotniczych i planowana rozbudowa floty wymuszają na LS Airport Services S.A. wzrost zatrudnienia, ale i konieczność inwestycji, mających na celu zwiększenie powierzchni operacyjne oraz socjalne. W ramach długofalowej strategii rozwoju przewidziano również budowę na warszawskim lotnisku nowego warsztatu GSE z planowanym zakończeniem inwestycji do 2028 roku. LSAS planuje jednak inwestycje nie tylko w Warszawie. Pozostałe odziały Spółki zasilone zostaną nowymi jednostkami sprzętowymi przeznaczonymi do obsługi operacyjnej – dodaje Warsicki.

LS Airport Services S.A. to największy w Polsce agent handlingowy zajmujący się obsługą naziemną samolotów pasażerskich, prywatnych, biznesowych, wojskowych i rządowych. Spółka działa na rynku nieprzerwanie od ponad 15 lat, co pozwoliło jej zdobyć pozycję lidera w branży handlingowej, wyróżniając się szerokim zakresem usług i wysoką jakością operacyjną. Spółka świadczy swoje usługi na czterech największych polskich lotniskach w: Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Katowicach. Regularnie obsługuje ponad 50 przewoźników lotniczych z całego świata. Dzięki udziałom w spółce WRO-LOT Usługi Lotniskowe Sp. z o.o., LSAS działa także na lotnisku we Wrocławiu, rozszerzając swój zasięg operacyjny.

Spółka odgrywa kluczową rolę w sektorze obsługi przesyłek cargo, zarządzając największym w Polsce Terminalem CARGO znajdującym się w Warszawie, jak również obsługując fracht lotniczy w Oddziale Cargo Spółki w Katowicach. Szeroki wachlarz usług obejmuje obsługę przesyłek specjalistycznych, takich jak: AVI – przewóz zwierząt, DGR – materiały niebezpieczne, VAL – przesyłki wartościowe, PER – przesyłki łatwo psujące się, CTR – przesyłki wymagające łańcucha chłodniczego, RFS – przeładunek frachtu lotniczego na ciężarówki. Dzięki wykwalifikowanej kadrze i nowoczesnemu zapleczu technologicznemu LSAS zapewnia kompleksową obsługę każdego rodzaju ładunków przewożonych drogą lotniczą.

Spółka zatrudnia ponad 3 tysiące specjalistów, co czyni ją jednym z największych pracodawców w branży lotniczej w Polsce.

LS Airport Services S.A. jako część grupy kapitałowej Polskiej Grupy Lotniczej (PGL S.A. posiada 100% akcji Spółki), odgrywa kluczową rolę w polskim sektorze lotniczym, oferując kompleksowe usługi handlingowe i cargo na najwyższym poziomie. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu, rozbudowanej infrastrukturze i szerokiemu wachlarzowi usług, LSAS umacnia swoją pozycję lidera w branży, przyczyniając się do rozwoju rynku lotniczego w Polsce.

Zdjęcie: LS Technics, Tomasz Duda
Post Views: 22