W ramach Polskiej Grupy Lotniczej funkcjonują obecnie dwa podmioty branży MRO (maintenance repair and overhaul) – LS Technics (LST) i LOT Aircraft Maintenance Services (LOTAMS) – zajmujące się obsługą techniczną samolotów. MRO to obecnie szybko rosnąca i zyskująca na znaczeniu branża, bez której nie może być mowy o sprawnym funkcjonowania lotnictwa.

W 2024 roku globalne zapotrzebowanie na usługi MRO w lotnictwie cywilnym przekroczyło 100 miliardów USD, osiągając poziom wyższy niż przed pandemią. Zgodnie z prognozami, do 2034 roku popyt na usługi technicznego utrzymania samolotów ma wzrosnąć do 124 miliardów USD. Jednym z najszybciej rozwijających się regionów będzie Europa Środkowo-Wschodnia, gdzie dynamiczny wzrost ruchu lotniczego i rozszerzanie flot przewoźników znacząco wpłyną na 

wzrost zapotrzebowania na usługi MRO.

Wraz z tym trendem, branża napotyka nowe wyzwania. Firmy działające w sektorze MRO muszą stawić czoła trudnościom o globalnym zasięgu, takim jak problemy z dostępnością silników oraz ograniczony dostęp do kluczowych części, co jest wynikiem napiętej sytuacji geopolitycznej.

Dodatkowo, niewystarczająca infrastruktura hangarowa stanowi barierę w obsłudze rosnącej liczby jednostek. Firmy zabiegają również o wykwalifikowanych specjalistów technicznych gdyż ich niedobór mógłby utrudnić realizację projektów w wymaganym tempie.

W obliczu tych wyzwań, firmy MRO skupiają się na inwestycjach w rozwój zasobów ludzkich oraz modernizację infrastruktury, aby utrzymać konkurencyjność i sprostać rosnącym wymaganiom rynku.

Zdjęcie: LS Technics, Tomasz Duda

LS Technics

LST posiada bazy obsługi liniowej na siedmiu polskich lotniskach tj.: w Katowicach, Gdańsku, Warszawie, Bydgoszczy, Krakowie, Wrocławiu i Poznaniu, zaś w Katowicach i Gdańsku także hangary, które pozwalają na świadczenie w tych portach pełnej obsługi bazowej. Spółka świadczy specjalistyczne usługi dla floty około 180 samolotów, głównie rodziny Airbus A320, Boeing 737 (CL/NG/MAX) oraz Embraer 170/190 (E1). W ofercie LST znajdują się także NDT i boroskopie silników oraz szkolenia dla personelu technicznego (PART-147).

Większość klientów LST pochodzi z rynku europejskiego i bliskowschodniego, są wśród nich m.in. linie lotnicze WizzAir, PLL LOT, TAP Portugal i Air Arabia czy operator – Avion Express.

Rok 2025 LST rozpoczęło od intensywnych prac związanych z wdrożeniem nowego systemu, który zdigitalizuje i usprawni procesy obsługowe.

Spółka pozyskała także dodatkowy slot obsługowy w Katowicach, a także rozpoczęła przygotowania do 

rozbudowy zaplecza socjalno-biurowego w Gdańsku.

W obu bazach zwiększana jest również systematycznie powierzchnia magazynowa.

Najbliższa przyszłość to z punku widzenia LST przede wszystkim inwestycje w infrastrukturę hangarową na lotniskach w Katowicach i Gdańsku oraz rozwijanie programów wspierających kształcenie przyszłych kadr m.in. poprzez współpracę ze szkołami technicznymi oraz realizację programów stażowych.

LST widzi także duży potencjał w rozwoju usług warsztatowych i konsekwentnie rozszerza działalność w tym zakresie. W ubiegłym roku otworzona została nowoczesna lakiernia w bazie w Katowicach oraz doposażony warsztat napraw kompozytowych.

W perspektywie długoterminowej dążymy do zwiększenia możliwości obsługowych oraz mocno koncentrujemy się na dywersyfikacji portfela klientów. – Jako że jesteśmy bardzo elastycznym przedsiębiorstwem szukamy nieprzerwanie okazji rynkowych dla nowych usług, czy też nowych klientów – mówi Tadeusz Stachera, Prezes Zarządu LS Technics.

Rok 2024 był dla LS Technics niezwykle intensywny. Pomimo wielu wyzwań, udało nam się ustanowić kilka rekordów: pozyskaliśmy 20 nowych klientów, zrealizowaliśmy 140 przeglądów bazowych i 150 wymian silników, przeszkoliliśmy 950 pilotów oraz wydaliśmy łącznie 4500 certyfikatów szkoleniowych. Miniony rok to także 30 rocznica powstania naszej Spółki, co było dobrym powodem do odświeżenia jej logotypu.

Tadeusz Stachera
Prezes Zarządu LS Technics

LOT Aircraft Maintenance Services 

Jeszcze do niedawana działalność LOTAMS koncentrowała się na bazie w Warszawie, gdzie przy płycie Lotniska Chopina zlokalizowane są hangary i baza spółki. Jednym z najważniejszych wydarzeń roku 2024 było otwarcie nowej bazy w Rzeszowie. Wynajęte zostały 2 hangary na lotnisku w Jasionce, zwiększając działalność operacyjną LOTAMS o 3 nowe sloty, dedykowane pod przegląd Dreamlinera B787 oraz B737. Ponadto, zakończył się kolejny etap budowy bazy LOTAMS, co przybliżyło spółkę do uruchomienia jednej z najnowocześniejszych baz w Europie Środkowo Wschodniej.

Planowany jest wzrost zatrudnienia o 16%, w porównaniu z rokiem poprzednim. Obejmie ona zarówno doświadczonych specjalistów, jak i absolwentów uczelni technicznych.

Podobnie jak LST również LOTAMS nieustannie wspiera rozwój przyszłych specjalistów branży lotniczej. W zeszłym roku podpisano m.in. umowę patronacką z Zespołem Szkół nr 2 im. dr. Z. Klukowskiego w Szczebrzeszynie.

Równolegle z postępami budowy w Rzeszowie, prowadzony jest intensywny proces rekrutacji.

Głównym klientem LOTAMS są Polskie Linie Lotnicze LOT, którym spółka zapewnia obsługę bazową całej floty (Embraer 170/175/190/195, Boeing 737 Classic, NG, MAX/787 Dreamliner).

Oprócz kompleksowej obsługi narodowego przewoźnika – LOTAMS obsługuje także przewoźników z innych państw. W minionym roku nawiązano m.in. współpracę z Royal Air Maroc oraz Air Canada. W 2024 r. LOTAMS współpracował z klientami z Indii, Kanady, Polski, Czech, Włoch, Irlandii, Maroko, Niemiec, Holandii, Grenlandii czy Litwy.

Na początku 2025 r. Spółka zrealizowała pierwszy A‑Check Embraera E2, co było kolejnym krokiem w rozwoju kompetencji w zakresie obsługi najnowszych modeli samolotów. Najwięcej przeglądów wykonano na samolotach typu B737 oraz Embraer E1.

W 2024 roku LOTAMS wykonał 38 714 przeglądów liniowych, 28 malowań oraz 110 obsług bazowych, z czego 5 zostało zrealizowanych w bazie w Rzeszowie. W 2025 roku rozpoczynamy pierwsze przeglądy typu D na samolotach Boeing B787. Przeglądy tego typu to najwyższy poziom obsługi technicznej, wymagający zaawansowanej infrastruktury, specjalistycznej wiedzy i doświadczenia naszego zespołu. LOTAMS będzie trzecią organizacją obsługową na świecie wykonującą tego rodzaju przegląd. Priorytetem pozostaje również budowa naszej bazy w Rzeszowie, która wkracza w kluczową fazę. Jestem przekonana, że realizacja tych dwóch strategicznych przedsięwzięć znacząco przyczyni się do dalszego rozwoju naszej firmy, otwierając nowe możliwości i wzmacniając naszą pozycję na rynku lotniczym.

Ewa Kołowiecka
Prezes LOT Aircraft Maintenance Services

Post Views: 209